Bota nagelsvamp snabbt – Behandling med laser

Det är inte alltid man behöver nån speciell behandling vid mildare fall av nagelsvamp. Men om det inte blir bättre och symptomen kvarstår, så borde man söka vård.

Nagelsvamp eller fotsvamp orsakas av infektion med trådsvamp. Det finns olika sätt att behandla nagelsvamp och effekten kan variera:

• Du kan använda medicinsk nagellack i ett antal månader.
  • Behandling med tabletter är vanligt förekommande.

bild på nagelsvamp
behandla nagelsvamp hos oss

Behandla nagelsvampen med laser

Att behandla nagelsvamp med laser är väldigt effektivt och utan biverkningar. Behandlingen bygger på ett högintensivt ljus med en specifik våglängd, som är anpassad just för nagelsvamp. Ljuset absorberas av svampen som omvandlar det till värme och på det sättet dödar svampen.
Laserbehandling är den bästa mot nagelsvamp och det snabbare än behandling med nagellack och tabletter.

Förebygg nagelsvamp

Det är inte lätt att förebygga nagelsvamp, men du kan minska risken om du följer vissa råd:

• Undvik att gå barfota i fuktiga områden.
  • Andvänd skydd på fötterna såsom flip-flops i miljöer där infektioner förekommer, tex gemensamma duschar eller bassänger.

Vi rekommenderar att göra något om du har skadad en nagel, annars kan det ge möjlighet för svampen att frodas. Om du använder gamla skor kan det vara bra att byta ut dom eftersom dom kan ha sporer av nagelsvamp.

Om du upptäcker någon symptom rekommenderar vi dig att behandla det så fort som möjligt.

Boka en tid med oss så hjälper vi dig!